Kecsketej – vashiány?

A kecsketej fogyasztásával kapcsolatban 2 féle nézet terjedt el az interneten:

  • az egyik nézet szerint csecsemőknek nem szabad huzamosabb ideig fogyasztani a kecsketejet, mivel súlyos vashiányos állapotot eredményezhet
  • a másik szerint a kecsketej kiválóan alkalmas csecsemők táplálásara, mivel nagyon hasonlít az összetétele az anyatejére.

Csecsemőknek azért én is az anyatejet ajánlom leginkább (ennek hiányában a tápszert)!
Viszont azt írják, hogy a kecske változatos táplálásával elérhető, hogy magas legyen a tej vastartalma, magasabb mint a tehéntejé – tehát felnőttek simán huzamosabb ideig is fogyaszthatják. Egy helyen azt ajánlották, hogy folsavat mindenképp fogyasszunk hozzá kiegészítésként.
Afrikában és Ázsiában szinte kizárólag ilyen tejet fogyasztanak – ők ráadásul a tehéntejre kifejezetten allergiásak is – és a körükben nem tapasztalták a vészes vérszegénységet.
Más helyeken kifejezetten a vashiányos állapot megszüntetésére azt javasolják, hogy fogyasszanak több tejterméket, joghurtot, kecske és juhtejet..

Valóság vagy tévhit?
A kecsketejben valóban kevesebb a folsav mint a tehéntejben vagy az anyatejben, emiatt huzamos fogyasztásakor figyelni kell a plusz folsav bevitelre (pl. sötétzöld zöldségek adásával).
Egy fórumon is élénk vita alakult ki ezzel kapcsolatban, de mindenki arra jutott, hogy csak csecsemő korban anyatej helyett fogyasztva alakulhat ki folsav hiányos vérszegénység a kecsketej miatt (ami miatt pl. a tehéntejet sem lehet csecsemőknek fogyasztani), 1 év feletti gyerekeknél csak előnyös tulajdonságai miatt erősen ajánlotta fogyasztása.

 

A forrást sajnos, régebbi anyagként elmentve nem találtuk meg, így a szerző nevét sem tudjuk feltüntetni!